CPQ Snabba fakta

CPQ är en engelsk förkortning av Configure, Price and Quote. CPQ används för att automatisera processer som är relaterade till framför allt offerter. Utvecklingen av CPQ-program, har kommit långt de senaste åren, bland annat på grund av AI, och har redan blivit en integrerad del i försäljningsintensiva företag.

CPQ är i grunden ett verktyg för säljare, precis som CRM-system (customer relationship management). Dessa två har faktiskt mer gemensamt eftersom ett fakta om CPQ är att det väldigt ofta är del av ett CRM-system.

Vad är CPQ?

CRM är i grunden en mjukvara för hantering av kunduppgifter. En CPQ utgår delvis från kunddatan när den skapar en offert med prissättning och utformande utifrån en analys av flera aspekter.

  • CRM-systemets kunddata
  • Rabatterbjudanden
  • Prenumerationsmöjligheter
  • Olika typer av betalningar (förskott, delbetalning och så vidare)
  • Kvantitet

Likt CRM, har CPQ också dock många fler indirekta fördelar än bara den uppgift den är designad för. En smart CPQ innebär att säljare kan lägga mer tid på att faktiskt sälja. Utan CPQ, innebär det oftast att företaget har två val kring offertrutinen.

Antingen har företaget en standardoffert som skickas till alla potentiella kunder. Eller så måste säljaren själv göra research och analys av kundens företag för att utforma en offert som dels tjänar pengar åt företaget, dels är konkurrenskraftig nog att accepteras av kunden. Ingen av dessa två val är optimala, vilket är en av anledningarna att ett automatiserade system blivit så populära inom försäljning och även inom andra branscher.

CPQ underlättar säljprocessen

Ett ständigt problem för säljare, hur populärt det än må vara, är tiden. Säljare måste ha god kontakt med alla företagets övriga avdelningar för att försäljningsprocessen ska kunna fungera smidigt.

CPQ kan hjälpa företaget att nå sina mål genom att snabba på försäljningsprocessen. Att förhandla utifrån offerten får kanske fortfarande ligga på säljarens ansvar, men vem vet hur det kommer se ut i framtiden? Varje problem med överlämning till kundtjänst eller missförstånd med den juridiska avdelningen sätter käppar i hjulen som kan drabba hela företagets dagliga verksamhet, och på sikt lönsamheten. Att sälja har alltså historiskt bara varit en del av många andra uppgifter som säljaren måste ägna sig åt. Implementering av CPQ är ett bra första steg mot att ge säljare mer tid åt försäljning.